Přírodopis

13.týden,16.6.2020

 

6.YOUTUBE : zapiš ROSTLINY bobovité,7.třída ( Př,50) čas: 7.23

zápis

Rostliny bobovité:

znaky: souměrný květ ( nepravidelný) . Nakresli korunu – pavéza,

křídla, člunek, str. 29

 

 

 

 

 

složené listy, úponky

plod: lusk

 

 

zástupci: vypiš z videa

 

a) užitkové: 1) luskoviny

 

 

 

2) pícniny

 

 

 

 

 

b) planě rostoucí

 

 

 

 

 

7. YOUTUBE : zapiš ROSTLINY hvězdnicovité,7.třída ( Př,55) čas: 10.05

ROSTLINY hvézdnicovité: ZÁPIS

 

znaky: byliny , květenství. ÚBOR – nakresli

 

 

 

 

 

plod: nažka

mléčnice: např.smetánka

 

zástupci: vypiš z videa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.YOUTUBE : zapiš ROSTLINY LILKOVITÉ,  7.třída ( Př,54) čas: 11.26)

 

Rostliny LILKOVITÉ : zápis

 

znaky: byliny ( dužnatý stonek)

plod: bobule

jedovaté látky ( rulík – ATROPIN, brambor – solanin, celá rostlina je jedovatá, NE HLÍZY!!! „brambory“

 

zástupci: vypiš z videa

 

a) užitkové

 

 

 

 

b) plané

 

 

 

 

 

Prosím o doplnění učiva, abychom byli připraveni na další prezenční výuku, to znamená výuku ve škole. Další zadání bude dne 23.6.2020.

 

S pozdravem

Pavel Lokvenc

 

 
 

 

 

 

 

12.týden, 2.6.2020

 

Dobrý den!

 

Dovolím si pokračovat v probírání krytosemenných rostlin!

Prosím o použití YOUTUBE.

 

Vzhůru za dalšími rostlinkami!!!!

 

4.YOUTUBE : zapiš ROSTLINY BRUKVOVITÉ a RÚŽOVITÉ

7.třída ( Př,49) čas: 12.32

 

Rostliny brukvovité: zápis

znaky: čtyřčetné květy ( žluté, bílé do „kříže“ - dřívější název křížaté)

užitkové rostliny: zelí, květák ( to co jíme = zdužnatělé květenství),zelí, kedluben,..

 

zástupci: vypiš z videa

a) užitkové

 

 

 

 

 

b) planě rostoucí

 

 

 

 

 

5. Rostliny růžovité: zápis

 

znaky: byliny ( kontryhel) nebo dřeviny ( jabloň, třešeň,..)

pětičetné květy ( 5 lístků korunních, 5 lístků kališních)

 

zástupci: vypiš z videa

a) dřeviny

 

 

 

 

 

 

b) byliny

 

 

 

4.YOUTUBE : zapiš ROSTLINY MIŘÍKOVITÉ

                             7.třída ( Př,51) čas: 7.31 

 

MIŘÍKOVITÉ

 

znaky: květenství: OKOLÍK - nakresli

vydávají vůni ( AROMA ) např. kopr, kmín

plod: nažka

užitková zelenina

 

zástupci: vypiš z videa

a) zelenina

 

 

 

 

b) plané

 

 

Příjemnou zábavu!

 

Pavel Lokvenc

 

 

 

11.týden,26.5.2020

 

Dobrý den milí žáci! Z

Začneme dnešní den “ prolétávat” nádherným světem rostlin!

Uvidíte, že to nebude v žádném případě nudný let!

 

Zápis: částečně můj, částečně z VIDEA

 

ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ: a) dvouděložné

 

  1. Pryskyřníkovité  : YOUTUBE, rostliny pryskyřníkovité a makovité,

                                                    PŘÍRODOPIS (7.tř., 48)čas 10.02

ROSTLINY PRYSKYŘNÍKOVITÉ

Znaky  :           -trvalky( na stanovišti žijí delší dobu)

                        -jedovaté

                        -květy(zapiš z videa)……………………………………………………

- plody (zapiš z videa)…………………………………………………

Zástupci:  video

 

 

 

 

 

 

  1. YOUTUBE, rostliny pryskyřníkovité a makovité,

                                                    PŘÍRODOPIS (7.tř., 48)čas 10.02

ROSTLINY MÁKOVITÉ

Znaky: zápis z videa…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

                            .............................................................................................................................................

Zástupci: video vypiš

 

 

 

3.YOUTUBE, rostliny hluchavkovité přírodopis 7.tř.,(Př,53)

ROSTLINY HLUCHAVKOVITÉ

Znaky: -vstřícné listy

            -čtyřhranný stonek

            -pyskaté květy

            - plod( napiš z videa)………………………………………………………………..

 

Zástupci: video vypiš

 

a)léčivé

 

 

 

 

b)koření

 

 

 

            c)plané(divoce rostoucí)

 

 

 

 

 

Příjemnou zábavu přeje

 

Pavel Lokvenc

 

 

 

 

 

 

10.týden, 19.5.2020

 

 

Krásný den s rostlinkami!!!

TÉMA: ROSTLINY JEDNODĚLOŽNÉ A  DVOUDĚLOŽNÉ

Str. 27:  ZAPIŠ nebo!! ZAKRESLI ROZDÍLY mezi rostlinami jednoděložnými a dvouděložnými!!

 

  1. Počet klíčících děložních lístků

 

 

 

  1. Kořenová soustava

 

 

 

  1. List

 

 

 

  1. STAVBA KVĚTU !!!

 

 

 

  1. CÉVNÍ SVAZKY – vodivé pletivo na řezu stonkem

CÉVNÍ SVAZEK: 2 typy spojení v jednom cévním svazku:

  1. Cévy  ( vedou látky z kořene do listu, tedy vzhůru, hlavně VODU pro fotosyntézu)
  2. Síťkovice ( vedou látky z listu do kořene, většinou do zásoby- např. mrkev)

 

 

 

A to je  pro dnešek vše!

Jsme připraveni na konec května a červen probrat jednotlivé čeledi KRYTOSeMENNÝCH ROSTLIN!!

 

 

 
 
 

9.týden, 12.5. 2020

 

Dobrý chladný den!!!

Dnes postoupíme dál v životě rosliny!

 

Opakování:  1. OpylenÍ je……………………………………………….

                  2.Oplození je………………………………………………

 

Výsledek: 3. vznik SEMEN !!!!!!! a obalů, shránek pro semena

              4.PLODÚ

 

NOVÁ LÁTKA:  str.24-26

 

            SEMENO je rozmnožovací část rostliny(výsledek pohlavního rozmnožování)

            PlLOD je obal, ochrana pro semena

 

STAVBA PLODU:  oplodí (suché nebo dužnaté) + SEMENA

 

TYPY plodů:      a) dužnaté ( vypiš str. 24 dole + 3 příklady

                                    1…………………………………………………………………………………………….

                                    2……………………………………………………………………………………………

                                    3……………………………………………………………………………………………

 

                         b)suché pukavé

                                    1………………………………………………………………………………………….

                                    2………………………………………………………………………………………….

                             Suché nepukavé

                                    1…………………………………………………………………………………………..

                                    2…………………………………………………………………………………………..

                                    3…………………………………………………………………………………………..

 

STAVBA SEMEN: nákres str.25

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozšiřování semen (plodů):

 

  1. ČLOVĚK     (vědomě: SETÍ, nevědomě: PODRÁŽKY BOT, AUTA, OBLEČENÍ
  2. ZVÍŘATA zoochorie
  • TRUS,VÝKALY  ( oplodí se rozloží= potrava, semena projdou nepoškozená – KLÍČÍ)

Př…………………………………………………………………………………………………..

  • SRST ZVÍŘAT

Př:…………………………………………………………………………………………………

  1. VODOU hydrochorie

       př:………………………………………………………………………………………………

  1. VĚTREM anemochorie

      Př:………………………………………………………………………………………………..

 

KLÍČENÍ SEMEN: podmínky str.26

            1……………………………..

            2……………………………..

            3…………………………….

A to je vśe milí botanici!!!

PAVEL LOKVENC

 
 
 

8.týden, 5.5. 2020

 

Dobrý květinový den!

 

Téma: Květenství ( je soubor květů, nejsou samostatně jako např. tulipán)

 

TYPY KVĚTENSTVÍ : str.22 zakresli a  popiš

 

ÚKOL: ke každému květenství vypiš z WIKI 3 příklady)

 

 

OPYLENÍ:  je………………………………………………………………………………….(str.23)            

 

Vysvětli: str.23

  1. větrosnubnost…………………………………………………………………
  2. hmyzosnubnost………………………………………………………………….                              

               

 

Vysvětli: str.23

a)cizosprašnost…………………………………………………………………………

b) samosprašnost …………………………………………………………………….

 

OPLOZENÍ: je…………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

 

Nakresli: schema str.23 vpravo dole

 

 

7.týden, 28.4.2020

Dobrý, slunečný, suchý,jarní, pracovní den

JDE SE NA KVĚT!!!!!!!!!!!!!!!!

ZÁPIS ZASLAT VŠICHNI !!!!!!!!

 

KVĚT

Význam: ROZMNOŽOVÁNÍ (opylení, oplození)

 

STAVBA:  KVĚTNÍ OBALY + POHLAVNÍ ORGÁNY

  1. Květní obaly  :
  1. .nerozlišené = OKVĚTÍ  ( tulipán, lilie, narcis)

 

                   Zapiš na GOOGLE: tulipán stavba kětu: zakresli,popiš

 

  1. rozlišené = KALICH + KORUNA ( blatouch, třešeň, pryskyřník)

       Zapiš na GOOGLE: blatouch stavba kětu: zakresli,popiš

 

  1. pohlavní orgány:                  1. Samičí:  PESTÍK   : str.21 dole zakresli,popiš

pohlavní buňka: VAJÍČKO( v semeníku)

2.Samčí: TYČINKA :  str.21 dole zakresli, popiš

pohlavní buňka: PYLOVÉ ZRNO ( v prašníku)

 

KVĚTY:            1: OBOUPOHLAVNÉ   ( v květu jsou pestíky I tyčinky): u zvířat to je hermafrodit

                        - tulipán, třešeń,jabloň,pampeliška

          2.JEDNOPOHLAVNÉ ( v květu jsou pestíky NEBO tyčinky):

                                                                                            U zvířat to je gonochorista

         dvě možnosti jednopohlavnýých:

  1. jednodomé  ( na jedné rostlině jsou někde samčí a jinde samičí květy, květy jsou v JEDNOM dome
    • např. líska,bříza
  2. dvoudomé ( jedna roslina má pouze samčí květy, jiná rostlina má pouze samičí květy, jsou ve DVOU domech

např. Kopřiva dvoudomá, Vrba jíva (na samičí rostlině kočičky,na samčí kocouři)

Pěkný týden přeje PAVEL LOKVENC

 

 

 

 

 

6.týden, 21.4.2020

Dobrý den

Tento týden bude opakovací, takže bez zápisu.

Shlédneme výuku kořene , stonku a listu pro 7.třídu.

Dokumenty jsou výukové a pomůžou nám pochopit význam kořene, stonku a listu

pro rostlinu.

 

Takže jdeme na to: zadáme YOUTUBE

zapíšeme :list, 1.kořen, 7.třída              délka:12.31

                          2.stonek, 7.třída                        délka:9.57

                          3. list, 7.třída                               délka: 15.36

Přeji hezký slunečný den. A jak někdo take říká: SLUNCE V DUŠI

Pavel Lokvenc

 

 Poznámka: tento týden je bez zápisu do sešitu. Doporučuji žákům, kteří něco nstihli, aby tento týden využili k doplnění látky.

Přeji hezký týden,pokud možno s rostlinami ve Vašem okolí.

 

5.týden, 14.4.2020

 

Dobrý a krásný povelikonoční týden!!

 

Budeme pokračovat v BOTANICE ( vědě o rostlinách).

Tento týden bude hlavně kreslící!!  a samozřejmě popisovací

 

TÉMA : LIST (pokračování)

 

vnější stavba:

1. stavba listu, nákres str. 19 nahoře

 

2. žilnatina: 

a) souběžná - pýr ( trávy, rákos, obilí, tulipán)

b) rozvětvená – muškát PELARGONIE ( jabloň, smetánka,růže)

nákres str. 19 nahoře

 

3.tvar listů: 

a) jednoduché

b) složené

nákres str. 19 uprostřed

 

4.tvary listů: 

a) jednoduché ,nákres str. 19 dole

b) složené, nákres str. 19 uprostřed

 

5.okraje listů: nákres str. 20 nahoře

 

6. postavení listů na stonku: nákres str. 20 uprostřed

 

Přeměny listů k jiným životním funkcím:

 

1. zásobárna živin CIBULE – cibule, česnek, tulipán,..

2. obrana TRNY – kaktus, růže šípková, hloh

3. zásobárna vody SUKULENTY – netřesk, tučnolisté rostliny na suchých místech

4. zásobárna vzduchu (plavou na hladině) - leknín

 

 

Takže pro tento týden máme hotovo.

Myslím si, že to ani nebolelo!!

 

Pavel Lokvenc

 

 

 

 

 

 


4.týden, 7.4.2020

 

 

 

Dobrý den všem!

 

Blíží se svátky jara, svátky rodinné pohody.

Doufám, že i já přispěji troškou do mlýna, zadání práce je kratší a jednodušší.

 

Zápis do sešitu: str.18 LIST

funkce: 1. FOTOSYNTÉZA ( přeměna neústrojných látek na ústrojné,

to znamená z vody a oxidu uhličitého díky sluneční energii

vznikne cukr GLUKÓZA ( všichni jsme děti SLUNCE)

zapiš rovnici:……………………………...(najdi WIKI)

 

2. DÝCHÁNÍ ( přesný opak fotosyntézy , to znamená , že energie se uvolňuje,

cukry se kyslíkem rozloží na vodu a oxid uhličitý)

zapiš rovnici: ………………………………...(najdi WIKI)

 

vnitřní stavba listu:

1. nákres , obr.str.63 dole

2.nákres, obrázek průduchu str. 18 nad ním

 

 

 

Přeji hezké prožití Velikonoc!

Pavel Lokvenc

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.týden,  31.3.2020

 

 

Téma: STONEK

 

učebnice: str.15(zápis do sešitu)

 

funkce: 1……………………….(nahoru,do listů)

            2…………………...(dolů,do kořene)

            3. růst

 

Dělení : 1.byliny, stonek ………..

            2.dřeviny,stonek………..

 

vnitřní stavba: obr.str.15 zakreslit (POCHOPIT !!!!!!!)

 

a)Dužnatý stonek: str.16

typy: 1. …………..

        2……………

        3……………. zakeslit schéma stonků,str.16 nahoře

 

Přeměny stonku: vyřešit a zapsat cv.13 ,str. 16 dole(zaslat řešení)

 

b) Dřevnatý stonek: 1. strom………………

                                 2.keř…………………..

 

vnitřní stavba: obr.str.17 uprostřed: zakreslit

 

vysvětli: borka……………………..

letokruh…………………..

……………………………

…………………………….

 

 

YOUTUBE: zapsat STONEK ROSTLIN: 2 zajímavé odkazy

                a).7.třída (př,35) STONEK

                b) cévní svazky rostlin

 

 

 

Přeji příjemnou práci

Pavel Lokvenc

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.týden, 24.3.2020

 

 

Téma:Krytosemenné rostliny

sešit,učebnice str.-13-14,GOOGLE,WIKI

 

ZÁPIS do sešitu

 

KOŘEN

 

1.FUNKCE: a)……………..

b)…………….

c)…………….

 

2 základní typy kořen.soustav:

a)dvouděložné: hlavní+vedlejší: nákres……….

b)jednoděložné: náhradní(SVAZČITÉ): nákres….

 

Stavba: nákres: 2 obrázky na str.14 nakreslit a popsat

dohromady jako jeden……………..

 

Přeměny kořene: a)kořenová hlíza : příklad WIKI ………

b)bulva : příklad WIKI ………………..

c)kořenový řízek: příklad WIKI …..

d)vzdušný kořen (orchideje,bromelie-viz GOOGLE)

 

Nasávejte infornace jako KOŘENY rostlin.

Pavel Lokvenc

 

 

1.týden, 17.3.2020

Dobrý den!
1.
sešit: zápis (kdo má částečný zápis,pokračuje ,kde skončil)
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY
 
dělení: a) cykasy
           b) jinany
           c) jehličnany
ZNAKY: dřeviny  (stromy,keře)
            listy - jehlice(smrk) nebo šupiny(tůje=zerav)
            brachyblast-zkrácená větvička s jehlicemi
            pryskyřičné kanálky v listech("smůla")
            neopadavé(vyjímka:modřín)
Rozmnožování: a) opylení (samčí květ=tyčinka s pylovými zrny-více květů tvoří květenství,název ŠIŠTICE)
                           přenos pylu na samičí část květu ,samičí ŠIŠTICE-větrem= VĚTROSNUBNOST
                       b)oplození -splynutí samčí a samičí pohlavní bunky (pyl.zrno + vaječná bunka) POHLAVNÍ ROZMN.
ZMĚNY: 1.vaječna b.+ samčí pohlavní bunka= zárodek(EMBRYO)
            2.vajíčko (mnohobuněčné) - SEMENO(leží na šupině)
             3.samičí šištice-dřevnatění - ŠIŠKA
význam: viz str.11 učebnice vypsat
 
Zástupci:viz.str.11 vypsat + odkaz: https://slideplayer.cz/slide/12268967/: ÚKOL: vypsat zkráceně znaky jednotivých jehličnánů
Nákres sešit: obr.str.11 dole samčí + samičí šištice
 
Poznávání jehličnanů: YOUTUBE  a)Milošova lesní školka 1,2,3,9
                                                b)jehličnany1
                                                   jehličnany2
 TEST : YOUTUBE  Poznávání jehličntýých stromů - DENDROLOGIE
 
2.
Zápis do sešitu:
Krytosemenné rostliny
 
učebnice str.12 doplň formou výpisků
 
-výskyt............
-znaky..................
-rozmnožování ..............
význam.............
STAVBA TĚLA: str.13 nahoře
 
S pozdravem
 Mgr.Pavel Lokvenc
poznámka: práce na tento týden
 
Výstup pro tento týden1. GOOGLE-test nahosemenné rostliny, xx-nahosemenne-r-opakovaci test-zsmarianske.cz
 
                                        https://www.zsmarianske.cz/sablony/vy_32/babickova/VY_32_INOVACE_159.pdf
                                        poznámka: test je včetně odpovědí
                                            
                                        2.poznávačka : GOOGLE-poznávačka jehličnany-
                                                                Poznávačky l testy
                                            
                                        https://testy.zsvsechovice.cz/?q=pozn/seznam
                                           7.ročník NAHOSEMENNÉ a)naučit
                                                                                b)přezkoušet
 
Jakékoliv dotazy,případně návrhy,případně poznámky na: p.lokvenc@zsvporici.cz
 
Rostlinám zdar!
Pavel Lokvenc
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobrý den!

Informace o přírodopisu .

Jeden z možných termínů návratu do školy je  2.pol. května,to  znamená,že musíme min.2 měsíce komunikovat pomocí IT,v mém případě je to e-mail

p.lokvenc@zsvporici.cz. Pro výuku budu připravovat text s různými odkazy na samostatnou práci,  GOOGLE,YOUTUBE,..aj.Práce bude vždy  na týden,zadání v pondělí-středa,čas na zpracování cca do následující  neděle.

Povinné výstupy pro moje žáky z hlediska klasifikace:

 1.zápis do sešitu dle zadání

 2.založené portfolio písemných a opakovacích zkušebních prací

 3. v uvedených případech odpovědi na zadání v rámci e-mailové korespondence.

 Děkuji

S pozdravem

Pavel Lokvenc