Občanská výchova

15. 6.

 

Moc zdravím.

Česká republika není jen členem Evropské unie, ale například i NATO.

Zjistěte, o jakou jde organizaci - jaké má úkoly, jaký význam…

To je vše. Použít lze učebnici, internet,… Jak chcete.

Velice stručně zapiš do sešitu.

Krásné léto!!

Ondřej Hůlek

 

 

8. 6.

S Evropskou unií Vám jen tako pokoj nedám! Vyberte si jákekoliv evropské jídlo, které VY máte rádi a napište na něj recept i s uvedením země, odkud pochází . Stručně, jasně,… Obrázek? Vlajka? - doplňte nebo vylepšete dle uvážení…

Já mám naprosto jasno:

Dobrá, křupavá, v peci udělaná PIZZA!!!

www.youtube.com/watch?v=1-SJGQ2HLp8

Tak se mějte hezky.

Ondřej Hůlek

 

1. 6.

 

Dobrý den,

měli jste za úkol představit kteroukoliv ze zemí Evropské unie. Chybět neměly základní údaje o dané zemi, ale hlavně nějaké zajímavosti, které by nám sdělily cokoliv „přitažlivého“

Práci odevzdalo jen málo lidí. Ještě tento týden na tom něco udělejte. Zpracujte dle nejlepšího svědomí a do příštího týdne mi to všichni pošlete. Já si samozřejmě dělám evidenci, takže mám celkem přehled, kdo a jak pracuje. Kdo má hotovo, má pro tentokrát klid...

K textu přidej i nějaké obrázky, atp…

Mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

 


25. 5.

Zdravím Vás.

Minulý týden jste měli vypsat všechny členské a kandidátské státy Evropské unie. Kterýkoliv z těchto států si vyber a na jednu stranu v sešitě o něm napiš nejen několik základních údajů (hlavní město, počet obyvatel, vlajka,...), ale i nějaké zajímavosti, které jsou pro tu danou zemi typické. Může to být vlastně cokoliv. Fantazii se hranice nekladou. Prostě o té zemi něco napiš a cokoliv typického zdůrazni... Ať je to zajímavé, ne jen "opsaná encyklopedie"...

Děkuji a mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

18. 5.

Dobrý den,

v sešitech si prosím udělejte nadpis „Evropská unie“ (učebnice str. 54). Vypište státy, které jsou jejími členy a zjistěte, odkdy je členem i Česká republika. Najděte i země, které do EU chtějí vstoupit – tzv. kandidátské státy a vypište je. Nakreslete, nebo vytiskněte, vlajku EU. Kdo může, vytiskne si i malou mapu členských zemí EU (není samozřejmě podmínkou).

Evropská unie je uskupením států, které kařdodenně ovlivňuje i život v naší zemi. EU byla založena za účelem hospodářské i politické spolupráce. Díky členství v ní můžeme svobodně cestovat, pracovat, nebo studovat téměř po celé Evropě.

Mějte se krásně!!

Ondřej Hůlek

 

11. 5.

Zdravím Vás.

Ještě k těm volbám: Zjistěte všechny typy voleb, ve kterých můžeme v ČR volit. Jak často se které z nich konají?

Které nejbližší volby nás čekají? 

Samozřejmě zapište do sešitu.

To je vše.

Mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

 

4. 5.

Dobrý den.

K tomu, aby svobodná společnost založená na demokratických principech mohla fungovat, je nutné aby lidé měli i své volební právo. Volby musejí být svobodné a svým hlasem se každý může podílet na rozhodování. Žijeme v tzv. “zastupitelské demokracii“, kde si volíme ty, kteří nás zastupují v řízení společnosti.

V učebnici na straně 51 (nahoře) máte pět typů volebního práva (rovné, svobodné, přímé, všeobecné, tajné). Schéma si překreslete do sešitu a pokuste se jedntlivé „kartičky“ přiřadit k odpovídajícím pojmům. U některých pojmů to nemusí být samozřejmé a snadné. Pokud si nevíš rady, použij nápovědu na internetu. Třeba tady: https://www.politicky-slovnik.cz/volby/volebni-pravo/ .

Přehledně a úhledně zpracuj do sešitu.

Mějte se krásně.

Ondřej Hůlek


 

27. 4.

Všechny zdravím.

Zjednodušeně řečeno: stát může být řízen buď demokraticky (svoboda občanů, svobodně zvolení politici,...) nebo autokraticky (vzniká totalita – občané jsou nesvobodní, jsou popírána základní práva,...). Demokracie je zranitelná a o to, abychom žili ve svobodné zemi, se musíme neustále starat.

Jak demokracie může selhat, se podívejte tady:

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-doslo-ke-komunistickemu-prevratu-25-unor-151467

Totalitní režim u nás vznikl na pozadí demokratického systému a po dlouhá čtyři desetiletí u nás vládl. Od roku 1948 až do roku 1989 vládla v naší zemi komunistická strana a občané nežili ve svobodném prostředí.

Zapište do sešitu, že jste viděli. Napište pár krátkých poznámek – shrnutí, zamyslete se.

Zápisky mi určitě pošlete do příštího úterý na hoolek@gmail.com.

Všichni musejí odevzdat. Osobní kontrola sešitů ale možná proběhne až v příštím školním roce.

Děkuji.

Ondřej Hůlek


 
20. 4.
Dobrý den,
dnes budete mít za úkol procvičit si témata, která jste už někdy probírali, nebo se nimi právě zabýváte.
Výborným pomocníkem ve všech předmětech je www.skolasnadhledem.cz/, kde je dlouhá řada testů, her, přiřazovaček - dělených dle předmětů. Projděte si to.
Pro 7. ročník jsou tam z občanské výchovy tato různá cvičení:
Vyzkoušet si můžete vlastně cokoliv - např. "Člověk a kultura" a příbuzná témata, "Přírodní a kulturní bohatství", atd... Výběr je tam opravdu veliký (i v jiných předmětech). Při řešení si samozřejmě můžete otevřít učebnici, nebo další "okno" ve Vašem PC a hledat odpovědi. Cvičení to často nejsou jednoduchá. Čtěte pozorně, snažte se porozumět smyslu.
Snažte se - vlastně v jakémkoliv předmětu - využívat internetové zdroje, ale nespoléhejte se jen na ně a o věcech přemýšlejte.
Něco málo jste už měli udělat i do sešitu - do něj si zapisujte vše, co děláte. I různé hry, nebo videa (třeba vše z minulého týdne), ne jen výpisky. Prostě vše, co zadám a Vy uděláte, tak si tam zapište.
Děkuji
Tak nashledanou!
A čtěte knížky!
Ondřej Hůlek
 
6. 4.
Dnes Vám dám za úkol podívat se na vzdělávací videa, která vytvořila a zpřístupnila Česká televize. Portál se nazývá ČT Edu a je na této adrese: edu.ceskatelevize.cz/. Ovládání je jednoduché. Zvolíte "stupně vzdělávání" - "2. stupeň" - "člověk a společnost" - "globální svět". Najdete zde videa týkající se dnešního světa.
Za úkol máte se podívat na dvě z nich: Jedno se jmenuje "Co je to Evropská unie?". V něm se seznámíte s jejím významem. Druhé video si vyberete sami - z řady příběhů o uprchlících žijících v Česku si vyberte jakýkoliv příběh. Jde o mladé lidi z Ukrajiny, Arménie, Nepálu, Kazachstánu, atd. Ti u nás našli nový domov. Tak se podívejte (a zapište si do sešitu, který příběh jste viděli), že jsou lidé, kteří mohou prožívat i jiné problémy, než kterými se zabýváme my.
Mějte se krásně a pomáhejte doma!!! Pracujte.
Ondřej Hůlek
 
31. 3.

Zdravím Vás.

Po nějaké době jsem tady s úkolem z občanské výchovy. Vše vypracovávejte do sešitu co nejlépe. Budu samozřejmě kontrolovat a známkovat. Nechci Vás nijak zahltit. Vím, že toho máte dost v ostatních předmětech. Něco ale udělat musíme. 

Hlavní v těchto dnech je ale zdraví. Dávejte na sebe pozor.

Úkoly sem budu dávat jednou týdně. Nejspíš v pondělí nebo v úterý. Tak to prosím sledujte.

ÚKOL: Jednou z forem státu je monarchie (to jste zpracovávali minule - učebnice str. 47), ve  které vládne monarcha (doživotní titul). A Vašim úkolem bude vypsat všechny evropské monarchie (možná budete překvapeni, kolik jich je) i se svými vládci. Přehledně je vypište, dbejte i na úpravu.

Děkuji.

Ondřej Hůlek
 
 
 
Všechny Vás upřímně zdravím!
V občanské výchově musíme přejít ke kapitole "Stát". Pro Vás to znamená udělat základní vypisky k tomuto tématu, abychom se tím už pak nemuseli zdržovat a abych už mohl jen vysvětlovat.
Vše najdete v učebnici na stranách 46 - 47.
Takže: na novou stranu výrazný nadpis "Stát". 
Dále: Vypište úkoly, které musí stát plnit (strana 46) a formy státu (nákres na straně 47).
Zakončete definicí státu na straně 47 dole.
Dbejte prosím o úpravu.
Děkuji a přeji krásné jarní dny.
O.H.