Občanská výchova

 

15. 6.

Přeji hezký den,

zdaleka ne všichni mi poslali předešlý úkol, takže i nadále čekám, až se tak stane.

Krátký film o rasismu a xenofobii nebo i extremismu jste většinou zhodnotili naprosto skvěle, krátce, výstižně. 

Letos jsme si připomněli půlkulaté výročí od konce 2. světové války. Touto válkou nenávist (k jinak smýšlejícím lidem, jinému náboženství, jiné rase) doslova prostupovala. Na závěr tedy spíše jen doporučení, nebo jakási inspirace.

O problematice války a nenávisti k Židům, Čechům, atd. byla natočena spousta filmů. Zkuste se někdy na nějaký podívat a trochu se nad tím zamyslet. Není to domácí úkol ve smyslu: „koukni, napiš, pošli,...“ Vůbec ne. Spíše doporučení,…

https://www.csfd.cz/film/234754-chlapec-v-pruhovanem-pyzamu/prehled/

Třeba toto je zajímavý film, ale je i řada jiných.

Mějte se hezky.

Ode mě už asi jiný "úkol" nedostanete,...

Ondřej Hůlek

 


8. 6.

 

Téma rasismu, xenofobie a diskriminace je nyní čersvě otevřené – viz nepokoje v USA, které začaly smrtí černošského muže. Byl zabit policistou při zatýkání. Nejde tedy o mrtvé pojmy, ale jde o něco, co může vyvolat vlnu vášní (situaci v USA si ale netroufám posoudit)…

Podívejte se na krátký film, který se toho všeho týká. Zkuste napsat (jen v několika větách), co jste viděli a jestli z toho plyne nějaké ponaučení.

Prostě zkuste si položit nějaké otázky: Kdo jsou oba "napadení"? Jaké národnosti, nebo vyznání? Kdo jsou ti agresoři? Proč byli agresivní nakonec k oběma cestujícím? Jaké ponaučení vyplývá ze závěru filmu? Atd., atd...

https://youtube.com/watch?v=RpjHSiQLPmA

Buďte struční, ale výstižní.

Mějte se hezky.

Ondřej Hůlek.

 

 

1. 6.

 

Moc zdravím,

Vašim úkolem bude stručně, ale jasně objasnit tři pojmy – a zapiš prosím do sešitu:

diskriminace

rasismus

xenofobie

S těmito slovy často operujeme a mnohdy ani vlastně nevíme, co přesně znamenají. Napovědět Ti může i učebnice (strany 66 – 67).

Hezký den přeji.

Ondřej Hůlek

 

 

 

 

25. 5.

 

Ještě jednou k významným osobnostem našich dějin. Doufám, že všichni jste už povídání o nějaká významné osobnosti dokončili. Ne všichni mi to ale poslali! Dnes si zkusíte tento test, který na to navazuje:

https://ankety.aktualne.cz/s3/9008ff136d12

Hlavním úkolem ale bude dokončení práce z minulého týdne! Kdo má hotovo, ten je teď ve veliké výhodě.

Jen ještě jednou zdůrazňuji: osobnost to musí být sice českého původu, ale SVĚTOVÉHO významu.

Mějte se hezky.

Onsdřej Hůlek

 

18. 5.

 

Zdravím Vás,

na stranách 61 a 62 v učebnici najdete řadu významných osobností českého původu, které vynikly v mnoha oborech. Dle svého uvážení si vyber jakoukoliv českou osobnost SVĚTOVÉHO významu a připrav její krátké představení (základní životopisná data, významná ocenění, dílo, co významného dokázala, zajímavosti, atd,...). Samozřejmě si nemusíš vybírat z učebnice, ale svobodně podle sebe. Jedinou podmínkou je to, aby se jednalo o člověka, který dosáhl světové proslulosti v jakémkoliv oboru.

I tak malá země, jako je Česká republika, se může chlubit mnoha lidmi, kteří dosáhli všeobecného uznání. Ať už se jedná o spisovatele, hudební skladatele, vědce, nebo i sportovce, můžeme na ně být pyšní

Neopisuj jen wikipedii, něco zajímavého si zjisti a maximálně na jednu stranu v sešitě zpracuj ve stručné představení. Pokud můžeš, přilož i fotografii (není podmínkou).

Mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

 

11. 5

 

Dobrý den,

ještě se vrátím k funkci prezidenta. Zjistěte, kdo všechno může kandidovat na prezidenta (jaké musí ten člověk splňovat předpoklady) a jaké jsou podmínky k podání kandidatury. Není to tak jednoduché, jak se zdá. Ne každý se může stát prezidentem...

Opět zapište do sešitu.

Tak se pro dnešek loučím.

Mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

 

6. 5.

 

Zdravím Vás.

V rámci rodinné výchovy i nadále můžete sledovat videa z projektu Fandíme zdraví. Zajímat by Vás mohla třeba videa o poruchách příjmu potravy, nebo o tom, jak by to mohlo fungovat ve školních jídelnách. Samozřejmostí už je, že si vše zapíšete do sešitu.

Tady jsou možnosti:

www.youtube.com/watch?v=LzjGMkJNBPo

www.youtube.com/watch?v=q78tZFaWnB

www.youtube.com/watch?v=Haak5od0rjM

atd,...

Stačí se tam podívat a vybrat si.

Tak se mějte hezky.

Ondřej Hůlek

 

 

4. 5.

Dobrý den,

minule jste se měli podívat na video o jednom z našich nejvýznamnějších prezidentů, Václavu Havlovi. Dnes budete mít za úkol vypsat si všechny naše prezidenty od vzniku tehdejšího Československa v roce 1918. Někteří z Vás už to udělali, i když nemuseli. Takže to budou mít o to snazší.

Vypište všechny naše prezidenty od vzniku Československa. Tak jak šli za sebou. Ke každému z nich napište i roky, v nichž byl ve funkci. Zpracujte prosím přehledně, pište je nějak přehledně pod sebe, aby se v tom dalo vyznat.

Prvním našim prezidentem byl T. G. Masaryk jak jistě víte.

Podívejte se, na krátké video o něm. Opět si zapište do sešitu, že jste ho viděli.

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-zemrel-t-g-masaryk-14-zari-1937-153097

Přeji krásné dny.

Ondřej Hůlek

 

 

27. 4.

Moc Vás zdravím.

Čeká nás téma „Naši prezidenti“. Než si všechny naše prezidenty vyjmenujeme (a myslím, že každý by je měl znát), podívejte se na životní příběh jednoho z nich, Václava Havla. Byl to první demokratický prezident po osvobození od nadvlády komunistů a určitě stojí za pozornost. I díky němu nyní žijeme ve svobodné zemi.

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/neuveritelny-zivotni-pribeh-vaclava-havla-151007

Opět si zapište do sešitu, že jste viděli. Zkuste přidat několik poznámek, které by ve zkratce vystihly význam Václava Havla.

Děkuji a držte se!

Ondřej Hůlek

 

22. 4.

RODINNÁ VÝCHOVA

Do sešitu si prosím udělejte „Denní doporučené rozložení energie“, které najdete na straně 119. Jde o jakýsi graf, ve kterém vidíme, jak bychom se měli stravovat v průběhu dne.

Není nutné to udělat podle učebnice, já to našel třeba tady: https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-vyzive/Pravidelna-strava-je-klic-uspechu__s10010x9050.html. Určitě to je i jinde. Na tomto odkazu se můžete podívat i na krátké video. To se týká snídaní, které řada z Vás zanedbává.

Mějte se krásně a pošlete mi ty volitelné předměty na příští rok.

Děkuji.

Ondřej Hůlek

 

 

 

20. 4.
Dobrý den,
dnes budete mít za úkol procvičit si témata, která jste už někdy probírali, nebo se nimi právě zabýváte.
Výborným pomocníkem ve všech předmětech je www.skolasnadhledem.cz/, kde je dlouhá řada testů, her, přiřazovaček - dělených dle předmětů.
Pro 6. ročník jsou tam z občanské výchovy tato různá cvičení:
https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/2298-obcanska-vychova/10-6-rocnik?scroll=87
Vy si vyzkoušíte témata, která se tam nabízejí: Česká republika, Evropská unie atp. Můžete zkusit i cokoliv jiného. Samozřejmě si můžete otevřít učebnici, nebo další "okno" ve Vašem PC a hledat odpovědi. Cvičení to totiž nejsou jednoduchá. Čtěte pozorně, snažte se porozumět smyslu.
Snažte se - vlastně v jakémkoliv předmětu - využívat internetové zdroje, ale nespoléhejte se jen na ně a o věcech přemýšlejte.
Něco málo jste už měli udělat i do sešitu - do něj si zapisujte vše, co děláte. I různé hry, nebo videa (třeba vše z minulého týdne), ne jen výpisky. Prostě vše, co zadám a Vy uděláte, tak si tam zapište.
Do konce týdne mi prosím pošlete ofocené Vaše sešity (pokud je to možné) na adresu hoolek@gmail.cz - samozřejmě jen věci z poslední doby.
Vaše sešity totiž budou součástí klasifikace na konci roku, tak ať jsou v co nejlepším pořádku. Písemku už asi nestihneme.
Děkuji
Tak nashledanou!
A pomáhejte doma a čtěte knížky!
Ondřej Hůlek
 

6. 4.

Dnes Vám dám za úkol podívat se na vzdělávací videa, která vytvořila a zpřístupnila Česká televize. Portál se nazývá ČT Edu a je na této adrese: edu.ceskatelevize.cz/. Ovládání je jednoduché. Zvolíte "stupně vzdělávání" - "2. stupeň" - "člověk a společnost" - "stát". Zde najdete videa týkající se našich státních symbolů (hlavně znak, vlajka a hymna). Podívejte se na ně a to nejdůležitější si samozřejmě zapamatujte - většinu jsme probírali, ale "Opakování je matkou moudrosti."

Krásné jarní dny Vám přeje

Ondřej Hůlek

31. 3.

Zdravím Vás.

Po nějaké době jsem tady s úkoly z občanské výchovy. Vše vypracovávejte do sešitu co nejlépe. Budu samozřejmě kontrolovat a známkovat. Nechci Vás nijak zahltit. Vím, že toho máte dost v ostatních předmětech. Něco ale udělat musíme. 

Hlavní v těchto dnech je ale zdraví. Dávejte na sebe pozor.

Úkoly sem budu dávat jednou týdně. Nejspíš v pondělí nebo v úterý. Tak to prosím sledujte.

ÚKOL: 

Zákonodárnou mocí v naší zemi je Parlament ČR - to znamená, že jeho úkolem je vytvářet zákony této země. Tento Parlament má dvě komory (Poslaneckou sněmovnu a Senát). Takže: na novou stranu v sešitě uděláte nadpis "Státní moc v ČR".

Zjistíte, kolik členů mají obě komory Parlamentu, na jak dlouho jsou voleni a kolik jim musí být let. Přehledně zapíšete do sešitu.

Kdysi jste to nejspíš probírali ve vlastivědě. Na internetu ale není problém tyto informace najít.

To je vše.

Opatrujte se.

Ondřej Hůlek

 

 

 
Nějaká práce se Vám nevyhne ani v občanské výchově. 
Postupně bychom měli přejít k tomu, jak je uspořádán náš stát (proč tady máme vládu, parlament, soudy, prezidenta, atp...)
Začínáme ale kapitolou "Státní symboly ČR"
Podle učebnice nebo internetu vypište všechny státní symboly, které ČR má (je jich celkem sedm). Znaky a vlajku nakreslete (u těch znaků aspoň zjednodušeně), popř. vytiskněte a nalepte do sešitu. U hymny napište, kdo je jejím autorem (hudba i text). Snažte se vše vypracovat stručně, ale kvalitně. V sešitě nešetřete místem. V učebnici vše najdete na stranách 52 - 53, na internetu například na Wikipedii.
Přehledně prosím zpracujte.
Děkuji.
O.H.
 
RODINNÁ VÝCHOVA
Od správného režimu dne se dostáváme ke zdravému stravování. Co to ale je? Na to si teprve odpovíme. 
Vašim úkolem ale bude pokusit se napsat recept na jakékoliv jednoduché jídlo, které by mohlo odpovídat zásadám zdravé výživy. Zkuste zapátrat (co je to vlastně "zdravé jídlo"?, zeptejte se rodičů, koukněte na internet, do nějaké kuchařky,...). Nezapomeňte, že správný recept by měl obsahovat seznam toho, co budeme potřebovat (suroviny) a jednoduše popsaný postup jak jídlo připravit. 
Vím, že sešity má většina z Vás ve škole a nemohl jsem Vám je vrátit. Nevadí. Napište vše na papír (prosím i o uspokojivou úpravu) a pak si to nalepíte.
Na internetu je zdrojů, ze kterých můžete čerpat, mnoho.
Já třeba vařím a peču moc rád.
Toto jsou například moje milované špagety carbonara (moc zdravé ale nejsou...): www.youtube.com/watch?v=zuT1AvSA8-8
A to je ode mě vše!
O.H.